Podsumowanie działań „PASY” - Aktualności - KPP dla Powiatu Warszawskiego Zachodniego

Aktualności

Podsumowanie działań „PASY”

Wczoraj policjanci wydziału ruchu drogowego komendy w Starych Babicach przeprowadzili na terenie powiatu warszawskiego zachodniego działania pn. „PASY”. Funkcjonariusze zwracali szczególną uwagę na to, czy kierujący oraz pasażerowie samochodów przestrzegają obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa, a także czy dzieci podróżujące w pojazdach są prawidłowo przewożone. Policjanci łącznie ujawnili 71 wykroczeń, z czego 26 dotyczyło niekorzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierujących i pasażerów.

Policjanci przypominają o obowiązku zapinania pasów podczas jazdy samochodami. Pasy bezpieczeństwa są najskuteczniejszym znanym środkiem ratującym życie ludzkie podczas wypadku drogowego. Zapięte pasy bezpieczeństwa to czasami jedyna szansa na przeżycie. Mają one bowiem istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadku.

Wczoraj policjanci wydziału ruchu drogowego komendy w Starych Babicach przeprowadzili na terenie powiatu warszawskiego zachodniego działania pn. „PASY”. Funkcjonariusze zwracali szczególną uwagę na to, czy kierujący oraz pasażerowie samochodów przestrzegają obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa, a także czy dzieci podróżujące w pojazdach są prawidłowo przewożone. Policjanci łącznie ujawnili 71 wykroczeń, z czego 21 dotyczyło niekorzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierujących, a w 5 przypadkach to pasażerowie nie korzystali z pasów bezpieczeństwa. Funkcjonariusze nie odnotowali przypadków nieprawidłowego przewożenia dzieci.

Badania wskazują, że stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45 % ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%.

W czasie wypadku osoba siedząca z tyłu, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa, swoim ciężarem ciała może uderzyć z ogromną siłą w przednie siedzenie samochodu, w wyniku czego złamie zagłówek lub oparcie fotela, tym samym spowoduje śmiertelne zagrożenie dla kierowcy lub pasażera siedzącego z przodu. Trzeba pamiętać, że przy zderzeniu już z prędkością zaledwie 50 km/h ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą ok. 1 tony. Nikt nie jest w stanie przeciwstawić się tak ogromnej sile, chyba że dobrze zapięte pasy. Należy pamiętać, że prawidłowo zapięte pasy powinny płasko przylegać do ciała.

Jak powinny być zapięte pasy bezpieczeństwa:

- muszą przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia i łatwo się zerwać);

- pas powinien być napięty (jeśli pas nie jest napięty, można uderzyć w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała);

- górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (w razie gdyby pas zsunął się poniżej linii żeber, mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce);

- dolny pas powinien opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha, podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne).

Poduszka powietrzna stosowana w pojazdach zabezpiecza przed urazami głowę tylko w przypadku stosowania pasów bezpieczeństwa, właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję, natomiast zapięty pas zabezpiecza całe ciało.

Przypomnijmy, co dzieje się z samochodem i kierowcą w czasie uderzenia w przeszkodę:

- po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz.;

- po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm;

- po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę;

- po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała;

- po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton;

- po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę;

- po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę – obrażenia powodują śmierć na miejscu!

- po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać;

- po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza.

(źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego)

info: kgp, /ego/